
REFLEXINTEGRATIE
Leer-, ontwikkeling- en gedragsproblemen hebben een zeer nauwe samenhang met niet goed geïntegreerde neuro-motorische reflexen.
Ontwikkelingspsycholoog Lev Vigotsky meldde dit al (The Collected Works of L.S Vygotsky). Ook andere wetenschappers van naam (Piaget, Bernstein, Luria) ondersteunen dit in hun onderzoeken. In de afgelopen decennia is hier veel onderzoek naar gedaan en wijzen de resultaten steeds sterker dezelfde kant op.
Je niet kunnen concentreren, er niet in slagen om een tijdje rustig op hun stoel te blijven zitten, een krampachtige of vreemde pengreep blijven houden, een houterige motoriek, en ondanks alle extra hulp en aandacht deze problemen blijven behouden. Dit is nog maar een kleine greep uit kenmerken van nog niet goed geïntegreerde reflexen.
Veruit de meeste reguliere hulpmethodes/therapieën werken via het cognitieve deel van het brein. Reflexpatronen bevinden zich echter in de hersenstam, het regelcentrum van ons Centrale Zenuwstelsel. Daar kun je met woorden niet bij en daarom is het met een cognitieve aanpak vrijwel onmogelijk om daar veranderingen te bewerkstelligen.
MNRI werkt op het niveau van de hersenstam en het centrale zenuwstelsel.
Dr. Svetlana Masgutova ontwikkelde in Rusland, Polen en de Verenigde Staten de MNRI-methode; "Masgutova Neuro-sensory-motor and Reflex Integration". Zij werkt nog voortdurend, en met passie, aan ontwikkeling en verbetering van de MNRI-technieken. Zij bestudeert het onderzoekswerk van Vigotsky, Piaget, Bernstein, Luria en anderen en bouwt hierop verder door de neuromotorische reflexen verder te onderzoeken en manuele technieken te ontwikkelen om de werking van deze reflexen te verbeteren.
Regelmatig worden nieuwe ontdekkingen en technieken aan de methode toegevoegd. Delen van haar onderzoekswerk werden gepubliceerd in wetenschappelijke vakbladen en er wordt hard gewerkt aan meer.
Informatie hierover vindt u op haar website in de Verenigde Staten: www.masgutovamethod.com.
Omdat behandeling met MNRI uitstekende en vaak zelfs verrassende resultaten geeft werk ik graag met deze methode.
Leer-, ontwikkeling- en gedragsproblemen hebben een zeer nauwe samenhang met niet goed geïntegreerde neuro-motorische reflexen.
Ontwikkelingspsycholoog Lev Vigotsky meldde dit al (The Collected Works of L.S Vygotsky). Ook andere wetenschappers van naam (Piaget, Bernstein, Luria) ondersteunen dit in hun onderzoeken. In de afgelopen decennia is hier veel onderzoek naar gedaan en wijzen de resultaten steeds sterker dezelfde kant op.
Je niet kunnen concentreren, er niet in slagen om een tijdje rustig op hun stoel te blijven zitten, een krampachtige of vreemde pengreep blijven houden, een houterige motoriek, en ondanks alle extra hulp en aandacht deze problemen blijven behouden. Dit is nog maar een kleine greep uit kenmerken van nog niet goed geïntegreerde reflexen.
Veruit de meeste reguliere hulpmethodes/therapieën werken via het cognitieve deel van het brein. Reflexpatronen bevinden zich echter in de hersenstam, het regelcentrum van ons Centrale Zenuwstelsel. Daar kun je met woorden niet bij en daarom is het met een cognitieve aanpak vrijwel onmogelijk om daar veranderingen te bewerkstelligen.
MNRI werkt op het niveau van de hersenstam en het centrale zenuwstelsel.
Dr. Svetlana Masgutova ontwikkelde in Rusland, Polen en de Verenigde Staten de MNRI-methode; "Masgutova Neuro-sensory-motor and Reflex Integration". Zij werkt nog voortdurend, en met passie, aan ontwikkeling en verbetering van de MNRI-technieken. Zij bestudeert het onderzoekswerk van Vigotsky, Piaget, Bernstein, Luria en anderen en bouwt hierop verder door de neuromotorische reflexen verder te onderzoeken en manuele technieken te ontwikkelen om de werking van deze reflexen te verbeteren.
Regelmatig worden nieuwe ontdekkingen en technieken aan de methode toegevoegd. Delen van haar onderzoekswerk werden gepubliceerd in wetenschappelijke vakbladen en er wordt hard gewerkt aan meer.
Informatie hierover vindt u op haar website in de Verenigde Staten: www.masgutovamethod.com.
Omdat behandeling met MNRI uitstekende en vaak zelfs verrassende resultaten geeft werk ik graag met deze methode.

Uitleg van het MNRI-programma voor professionals | |
File Size: | 30 kb |
File Type: |
Een kleine uitleg over reflexen
Een baby heeft in de baarmoeder en de eerste tijd na de geboorte nog geen controle over zijn lichaam. De baby reageert op prikkels met primaire reflexen. Dit zijn automatische, stereotype bewegingen die door de hersenstam d.m.v. prikkels worden aangestuurd. Door deze prikkels gaat het kindje als vanzelf bepaalde bewegingen maken, bijvoorbeeld zuigen of pakken. Het kindje maakt deze bewegingen een tijdlang veelvuldig dankzij die prikkels. Intussen ontdekt het kindje de nieuwe motorische mogelijkheden en gaat deze inoefenen. Hoe meer een baby de gelegenheid heeft om zich vrij te kunnen bewegen, en daarmee de nieuwe bewegingspatronen in te oefenen, des te beter. De hersenstam registreert alle bewegingen heel precies, zodat deze op den duur vlot en vloeiend uitgevoerd kunnen worden. Na verloop van tijd zijn de bewegingen voldoende ingeoefend, en zijn de prikkels vanuit de hersenstam niet meer nodig. Het kindje kan de beweging inmiddels bewust inzetten en ook weer loslaten. De reflex is nu geïntegreerd in het brein.
Tijdens dit proces zijn veel nieuwe neurologische verbindingen in het brein aangelegd. Deze verbindingen vormen de basis voor doorontwikkeling naar hoger gelegen breingebieden; lymbisch systeem (emotie-controle, prikkelregulatie), cortex (bewuste nadenken, leren) en prefrontale cortex (organiseren, plannen). Hoe efficiënter de verbinding, des te beter de 'uitvoering'.
Primaire reflexen hebben als eerste taak de baby te helpen overleven. Als tweede taak helpen ze het kind dus om zich op allerlei gebieden verder te ontwikkelen waarbij gestart wordt met de motoriek. Deze neuromotorische ontwikkeling start reeds in de baarmoeder en is flink gaande tijdens de eerste levensmaanden van het kindje. Zonder deze reflexen kan een kind niet leren omrollen, zitten, kruipen, pakken, lopen enz.. Maar reflexintegratie speelt ook een heel belangrijke rol bij de wijze waarop ons brein informatie registreert die binnenkomt via de zintuigen, zoals onze ogen, oren en/of tast.
Soms, als er een probleem is tijdens de zwangerschap, bij de geboorte (bijvoorbeeld keizersnede, tang- of vacuümverlossing) of daarna (bijv. door trauma), ontwikkelen deze reflexen zich niet correct ofwel integreren ze niet op de juiste manier. Dat zorgt ervoor dat het brein compensaties gaat inzetten. Compensaties zijn niet efficiënt; het kind gaat te sterk of te zwak op prikkels reageren en ziet, hoort en/of voelt de wereld letterlijk anders dan anderen. Bijvoorbeeld: licht voelt al gauw te sterk, geluid komt harder binnen, omgevingsruis wordt niet weggefilterd, aanrakingen voelen onplezierig. Als je niet anders gewend bent, ben je je hiervan natuurlijk ook niet bewust. Zo kan echter wel een ontwikkelingsachterstand ontstaan.
Vanzelfsprekend wordt het dan namelijk lastiger om alle informatie goed mee te krijgen in de klas, om stil te zitten, op te letten, je aandacht erbij te houden. Om te lezen, te rekenen, te schrijven, etc.. Niet correct geïntegreerde primaire reflexen kunnen dan ook allerlei problemen geven die overeenkomen met kenmerken van dyslexie, Ad(h)d, Add, autisme, dyscalculie, lees, schrijfproblemen en concentratiestoornissen.
Reflexen kunnen als gevolg van een ongeluk, val, ziekte, trauma of ingrijpende gebeurtenis (bijv. adoptie) weer hinderlijk uit hun patroon raken, of juist ongemerkt. Ook dan gaat het lijf compenseren. Dat compenseren kost veel energie. Energie die eigenlijk nodig is voor het leren en dagelijks functioneren.
Door middel van MNRI integratietechnieken kunnen de primaire reflexen alsnog of opnieuw volgens het juiste patroon integreren. Nieuwe neurologische verbindingen komen tot stand, bestaande worden versterkt. Om het brein in staat te stellen snel en vaak gebruik te maken van deze nieuwe verbindingen dienen deze gemyeliniseerd te worden; een wit soort beschermlaagje vormt zich om de verbinding heen. Dat proces voltrekt zich als het lijf bewegingspatronen maakt die bij de nieuwe verbindingen passen. Hoe meer beweging, des te beter. Daarom is veel en gevarieerd bewegen van ongelooflijk groot belang, zeker bij jonge kinderen.
In de Verenigde Staten, Canada, Rusland, Polen, Zweden, Slovenië, Kroatië, Indonesië, Singapore, Maleisië, India, Vietnam, Frankrijk, België en Nederland zijn reeds grote verbeteringen bereikt bij kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsproblemen. De behandeltechnieken zijn geschikt voor alle leeftijden. Het is nooit te laat om hiermee aan de slag te gaan, al bereik je de beste en snelste resultaten met baby's, tijdens de actieve periode van deze primaire reflexen. Het doel van MNRI is om kinderen te helpen om deze primaire reflexen op de juiste manier te laten integreren, zodat hoger gelegen delen van de hersenen kunnen gaan functioneren op een steviger basis.
Dit leidt tot blijere, kalmere kinderen met minder stress en een betere emotionele ontwikkeling, beter functioneren op diverse vlakken en daardoor uiteindelijk ook betere leermogelijkheden. Soms zijn verbeteringen al snel zichtbaar, meestal duurt het wat langer.
Onderzoek bij Karin Mol
Heeft u de indruk dat uw kind mogelijk gehinderd wordt door onvoldoende gerijpte primaire reflexen, dan kunt u dit door mij laten testen en behandelen. Het streven zal altijd zijn om het probleem op grondige wijze aan te pakken.
Als gediplomeerd MNRI Corespecialist bij Svetlana Masgutova Educational Institute ben ik getraind in de Masgutova Reflex-integratie technieken en kan ik deze toepassen.
Tijdens de opleiding, die in april 2014 voor het eerst in Nederland gegeven werd zijn collegae, afkomstig uit een variatie aan beroepsgroepen en diverse landen binnen en buiten Europa, en ik onder de indruk geraakt van de vele successen die al snel bereikt werden tijdens demonstraties van onze trainers, èn tijdens het oefenen bij elkaar.
Wij zijn ervan overtuigd met deze behandelmethode het missende puzzelstukje gevonden te hebben, de sleutel voor de behandeling van elk kind dat zich niet goed ontwikkelt. Ik ben er trots op deel uit te maken van deze groep pioniers.
Wilt u een reflex ervaren?
Ga dan nu staan, zet de voeten een klein beetje uit elkaar.
Hel zachtjes naar voren. Wat doen uw tenen?
Hel zachtjes naar achteren. Wat doen uw tenen?
Voelt u hoe ze de grond willen grijpen als u naar voren helt? Voelt u hoe ze omhoog komen als u naar achteren helt?
Uw tenen reageren reflexmatig op alle veranderingen in uw balans. En niet alleen uw tenen..... zelfs uw visuele systeem reageert direct. Klaar om bij uw eventuele val snel de beste plek te vinden om uzelf op te vangen.
MNRI wordt tevens succesvol ingezet bij Post Traumatisch Stress Syndroom.
Hieronder vindt u enkele filmpjes van en over de MNRI methode:
Eerst een filmpje met oefeningen die uw immuunsysteem helpen sterker te maken. Eerst achtergrondkennis en onderbouwing van ongeveer 6 minuten. Daarna worden de oefeningen voorgedaan en kunt u meedoen.
De tweede is een filmpje met uitleg over de werking van het reflexensysteem en de veelomvattende mogelijkheden van MNRI door Trina Deiss, een van de Amerikaanse MNRI Corespecialisten en tevens opleidster bij Svetlana Masgutova Educational Institute.
Als laatste een filmpje waarbij u kunt deelnemen aan MNRI oefeningen die o.a. helpend zijn bij PTSS, om stress de baas te worden of 'gewoon' om te helpen een aantal belangrijke reflexen weer goed in balans te krijgen.
Een baby heeft in de baarmoeder en de eerste tijd na de geboorte nog geen controle over zijn lichaam. De baby reageert op prikkels met primaire reflexen. Dit zijn automatische, stereotype bewegingen die door de hersenstam d.m.v. prikkels worden aangestuurd. Door deze prikkels gaat het kindje als vanzelf bepaalde bewegingen maken, bijvoorbeeld zuigen of pakken. Het kindje maakt deze bewegingen een tijdlang veelvuldig dankzij die prikkels. Intussen ontdekt het kindje de nieuwe motorische mogelijkheden en gaat deze inoefenen. Hoe meer een baby de gelegenheid heeft om zich vrij te kunnen bewegen, en daarmee de nieuwe bewegingspatronen in te oefenen, des te beter. De hersenstam registreert alle bewegingen heel precies, zodat deze op den duur vlot en vloeiend uitgevoerd kunnen worden. Na verloop van tijd zijn de bewegingen voldoende ingeoefend, en zijn de prikkels vanuit de hersenstam niet meer nodig. Het kindje kan de beweging inmiddels bewust inzetten en ook weer loslaten. De reflex is nu geïntegreerd in het brein.
Tijdens dit proces zijn veel nieuwe neurologische verbindingen in het brein aangelegd. Deze verbindingen vormen de basis voor doorontwikkeling naar hoger gelegen breingebieden; lymbisch systeem (emotie-controle, prikkelregulatie), cortex (bewuste nadenken, leren) en prefrontale cortex (organiseren, plannen). Hoe efficiënter de verbinding, des te beter de 'uitvoering'.
Primaire reflexen hebben als eerste taak de baby te helpen overleven. Als tweede taak helpen ze het kind dus om zich op allerlei gebieden verder te ontwikkelen waarbij gestart wordt met de motoriek. Deze neuromotorische ontwikkeling start reeds in de baarmoeder en is flink gaande tijdens de eerste levensmaanden van het kindje. Zonder deze reflexen kan een kind niet leren omrollen, zitten, kruipen, pakken, lopen enz.. Maar reflexintegratie speelt ook een heel belangrijke rol bij de wijze waarop ons brein informatie registreert die binnenkomt via de zintuigen, zoals onze ogen, oren en/of tast.
Soms, als er een probleem is tijdens de zwangerschap, bij de geboorte (bijvoorbeeld keizersnede, tang- of vacuümverlossing) of daarna (bijv. door trauma), ontwikkelen deze reflexen zich niet correct ofwel integreren ze niet op de juiste manier. Dat zorgt ervoor dat het brein compensaties gaat inzetten. Compensaties zijn niet efficiënt; het kind gaat te sterk of te zwak op prikkels reageren en ziet, hoort en/of voelt de wereld letterlijk anders dan anderen. Bijvoorbeeld: licht voelt al gauw te sterk, geluid komt harder binnen, omgevingsruis wordt niet weggefilterd, aanrakingen voelen onplezierig. Als je niet anders gewend bent, ben je je hiervan natuurlijk ook niet bewust. Zo kan echter wel een ontwikkelingsachterstand ontstaan.
Vanzelfsprekend wordt het dan namelijk lastiger om alle informatie goed mee te krijgen in de klas, om stil te zitten, op te letten, je aandacht erbij te houden. Om te lezen, te rekenen, te schrijven, etc.. Niet correct geïntegreerde primaire reflexen kunnen dan ook allerlei problemen geven die overeenkomen met kenmerken van dyslexie, Ad(h)d, Add, autisme, dyscalculie, lees, schrijfproblemen en concentratiestoornissen.
Reflexen kunnen als gevolg van een ongeluk, val, ziekte, trauma of ingrijpende gebeurtenis (bijv. adoptie) weer hinderlijk uit hun patroon raken, of juist ongemerkt. Ook dan gaat het lijf compenseren. Dat compenseren kost veel energie. Energie die eigenlijk nodig is voor het leren en dagelijks functioneren.
Door middel van MNRI integratietechnieken kunnen de primaire reflexen alsnog of opnieuw volgens het juiste patroon integreren. Nieuwe neurologische verbindingen komen tot stand, bestaande worden versterkt. Om het brein in staat te stellen snel en vaak gebruik te maken van deze nieuwe verbindingen dienen deze gemyeliniseerd te worden; een wit soort beschermlaagje vormt zich om de verbinding heen. Dat proces voltrekt zich als het lijf bewegingspatronen maakt die bij de nieuwe verbindingen passen. Hoe meer beweging, des te beter. Daarom is veel en gevarieerd bewegen van ongelooflijk groot belang, zeker bij jonge kinderen.
In de Verenigde Staten, Canada, Rusland, Polen, Zweden, Slovenië, Kroatië, Indonesië, Singapore, Maleisië, India, Vietnam, Frankrijk, België en Nederland zijn reeds grote verbeteringen bereikt bij kinderen met uiteenlopende ontwikkelingsproblemen. De behandeltechnieken zijn geschikt voor alle leeftijden. Het is nooit te laat om hiermee aan de slag te gaan, al bereik je de beste en snelste resultaten met baby's, tijdens de actieve periode van deze primaire reflexen. Het doel van MNRI is om kinderen te helpen om deze primaire reflexen op de juiste manier te laten integreren, zodat hoger gelegen delen van de hersenen kunnen gaan functioneren op een steviger basis.
Dit leidt tot blijere, kalmere kinderen met minder stress en een betere emotionele ontwikkeling, beter functioneren op diverse vlakken en daardoor uiteindelijk ook betere leermogelijkheden. Soms zijn verbeteringen al snel zichtbaar, meestal duurt het wat langer.
Onderzoek bij Karin Mol
Heeft u de indruk dat uw kind mogelijk gehinderd wordt door onvoldoende gerijpte primaire reflexen, dan kunt u dit door mij laten testen en behandelen. Het streven zal altijd zijn om het probleem op grondige wijze aan te pakken.
Als gediplomeerd MNRI Corespecialist bij Svetlana Masgutova Educational Institute ben ik getraind in de Masgutova Reflex-integratie technieken en kan ik deze toepassen.
Tijdens de opleiding, die in april 2014 voor het eerst in Nederland gegeven werd zijn collegae, afkomstig uit een variatie aan beroepsgroepen en diverse landen binnen en buiten Europa, en ik onder de indruk geraakt van de vele successen die al snel bereikt werden tijdens demonstraties van onze trainers, èn tijdens het oefenen bij elkaar.
Wij zijn ervan overtuigd met deze behandelmethode het missende puzzelstukje gevonden te hebben, de sleutel voor de behandeling van elk kind dat zich niet goed ontwikkelt. Ik ben er trots op deel uit te maken van deze groep pioniers.
Wilt u een reflex ervaren?
Ga dan nu staan, zet de voeten een klein beetje uit elkaar.
Hel zachtjes naar voren. Wat doen uw tenen?
Hel zachtjes naar achteren. Wat doen uw tenen?
Voelt u hoe ze de grond willen grijpen als u naar voren helt? Voelt u hoe ze omhoog komen als u naar achteren helt?
Uw tenen reageren reflexmatig op alle veranderingen in uw balans. En niet alleen uw tenen..... zelfs uw visuele systeem reageert direct. Klaar om bij uw eventuele val snel de beste plek te vinden om uzelf op te vangen.
MNRI wordt tevens succesvol ingezet bij Post Traumatisch Stress Syndroom.
Hieronder vindt u enkele filmpjes van en over de MNRI methode:
Eerst een filmpje met oefeningen die uw immuunsysteem helpen sterker te maken. Eerst achtergrondkennis en onderbouwing van ongeveer 6 minuten. Daarna worden de oefeningen voorgedaan en kunt u meedoen.
De tweede is een filmpje met uitleg over de werking van het reflexensysteem en de veelomvattende mogelijkheden van MNRI door Trina Deiss, een van de Amerikaanse MNRI Corespecialisten en tevens opleidster bij Svetlana Masgutova Educational Institute.
Als laatste een filmpje waarbij u kunt deelnemen aan MNRI oefeningen die o.a. helpend zijn bij PTSS, om stress de baas te worden of 'gewoon' om te helpen een aantal belangrijke reflexen weer goed in balans te krijgen.