ANDERE METHODIEKEN
Als het nodig is combineer ik de MNRI reflexintegratie met andere methodieken.
* Visuele screening en Visuele training
Een oorzaak voor leesproblemen kan zijn dat de visuele vaardigheden (nog) onvoldoende ontwikkeld zijn. Het kost de ogen dan extra inspanning om bijvoorbeeld goed te richten of (de tekst) de volgen, en om 'op de juiste tijd op de juiste plaats' te zijn. Het gaat allemaal net wat lastiger. De ogen worden moe, het brein geeft het kind een onderbewust seintje om wat anders te gaan doen...... het wordt vaak niet opgemerkt.
Met een visuele screening breng ik in kaart wat er aan de hand is. Bij niet al te grote problemen kan daarna begonnen worden met een visuele training. Als de problemen groter zijn, of bij twijfel, verwijs ik u door naar een van Nederlands meest gespecialiseerde functioneel optometristen in Nederland: Oogbalans te Berlicum.
* Jamara Rekentraining
Kinderen met rekenproblemen hebben vaak de basis niet goed geautomatiseerd. De Jamara methode pakt dit automatiseren vanaf de basis aan, waardoor getalbegrip, inzicht in de getalrij en tempo aanzienlijk kunnen verbeteren.
* Handschrift-remediëring
Als het je niet lukt om netjes te schrijven kun je daar behoorlijk last van hebben bij vrijwel alle vakken waar je op school les in krijgt.
Het wordt lastig om je eigen werk te controleren waardoor je je fouten niet opmerkt en dus niet verbetert. Omdat het schrijven veel inspanning van je eist blijft er minder aandacht en energie over voor de inhoud; de lesstof of de toets waar je mee bezig bent.
Het is dus zeer de moeite waard om (alsnog) netjes te leren schrijven. En dat kan! Zèlfs als je al op de middelbare school zit.
Ik combineer de handschrift-remediëring vaak met MNRI reflexintegratie. Een aantal reflexen, waaronder handreflexen, is namelijk belangrijk voor het correct besturen van je pen en potlood.
* Ik leer anders
Veel kinderen die kenmerken hebben van dyslexie, add, adhd, autisme, hoogsensitiviteit en/of hoogbegaafdheid zijn beelddenkers. Door deze andere manier van informatie verwerken kunnen ze problemen krijgen met spelling, automatiseren, plannen etc. Bijles helpt dan niet of nauwelijks.
D.m.v. de methode "Ik leer Anders" leren deze kinderen technieken om de reguliere lesstof om te zetten naar hun eigen manier van leren. In een paar sessies leert het kind technieken om leerstof op de beelddenkende manier aan te pakken. Het kan hiermee direct aan de slag.
Als het nodig is combineer ik de MNRI reflexintegratie met andere methodieken.
* Visuele screening en Visuele training
Een oorzaak voor leesproblemen kan zijn dat de visuele vaardigheden (nog) onvoldoende ontwikkeld zijn. Het kost de ogen dan extra inspanning om bijvoorbeeld goed te richten of (de tekst) de volgen, en om 'op de juiste tijd op de juiste plaats' te zijn. Het gaat allemaal net wat lastiger. De ogen worden moe, het brein geeft het kind een onderbewust seintje om wat anders te gaan doen...... het wordt vaak niet opgemerkt.
Met een visuele screening breng ik in kaart wat er aan de hand is. Bij niet al te grote problemen kan daarna begonnen worden met een visuele training. Als de problemen groter zijn, of bij twijfel, verwijs ik u door naar een van Nederlands meest gespecialiseerde functioneel optometristen in Nederland: Oogbalans te Berlicum.
* Jamara Rekentraining
Kinderen met rekenproblemen hebben vaak de basis niet goed geautomatiseerd. De Jamara methode pakt dit automatiseren vanaf de basis aan, waardoor getalbegrip, inzicht in de getalrij en tempo aanzienlijk kunnen verbeteren.
* Handschrift-remediëring
Als het je niet lukt om netjes te schrijven kun je daar behoorlijk last van hebben bij vrijwel alle vakken waar je op school les in krijgt.
Het wordt lastig om je eigen werk te controleren waardoor je je fouten niet opmerkt en dus niet verbetert. Omdat het schrijven veel inspanning van je eist blijft er minder aandacht en energie over voor de inhoud; de lesstof of de toets waar je mee bezig bent.
Het is dus zeer de moeite waard om (alsnog) netjes te leren schrijven. En dat kan! Zèlfs als je al op de middelbare school zit.
Ik combineer de handschrift-remediëring vaak met MNRI reflexintegratie. Een aantal reflexen, waaronder handreflexen, is namelijk belangrijk voor het correct besturen van je pen en potlood.
* Ik leer anders
Veel kinderen die kenmerken hebben van dyslexie, add, adhd, autisme, hoogsensitiviteit en/of hoogbegaafdheid zijn beelddenkers. Door deze andere manier van informatie verwerken kunnen ze problemen krijgen met spelling, automatiseren, plannen etc. Bijles helpt dan niet of nauwelijks.
D.m.v. de methode "Ik leer Anders" leren deze kinderen technieken om de reguliere lesstof om te zetten naar hun eigen manier van leren. In een paar sessies leert het kind technieken om leerstof op de beelddenkende manier aan te pakken. Het kan hiermee direct aan de slag.